-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31278 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

آيا لذت يا عذاب قبر جسماني است يا فقط جنبة روحي دارد؟

روح انسان بعد از مرگ به عالم برزخ يا عالم مثال وارد مي شود كه اصطلاحاً به آن عالم قبر مي گويند. يكي از تفاوت هاي عالم برزخ (عالم مياني) با دنيا اين است كه حيات در آن عالم مادي است؛ البته نه به معناي تجرد محض، بلكه به اين معنا است كه روح انسان بعد از پايان زندگي دنيا در جسم لطيفي قرار مي گيرد كه بسياري از عوارض جسم مادي را ندارد، ولي از آن نظر كه شبيه جسم مادي عنصري است , به آن بدن مثالي يا قالب مثالي گويند كه نه كاملاً مجرد است و نه مادي محض(1).

به بيان ديگر: انسان با مرگ، لباس مادي را از تن بيرون مي آورد و به عالم مثال مي رود. در عالم مثال هم جسم است، ولي جسم برزخي و مثالي، مانند باغي كه در خواب مي بينيد كه داراي ابعاد سه گانه (طول و عرض و عمق) است. حقيقتاً جسم است، اما نه جسم مادي و طبيعي(2). بدني كه انسان د رعالم رؤيا با آن به حركت و جنبش مي پردازد، بدني است داراي طول و عرض و ارتفاع، و اين ها از خواص ماده و جسم است، اما از بسياري از عوارض جسم مادي و طبيعي كه در رختخواب آرام و بي تحرك خوابيده است , به دور مي باشد.

علامه مجلسي در بحارالانوار تصريح مي كند كه در بسياري از روايات (3) آمده كه: عالم برزخ شبيه به حالت خواب و رؤيا است. همان گونه كه در خواب هاي راستين , روح انسان با استفاده از قالب مثالي به نقاط مختلف پرواز مي كند مناظري را مي بيند، از نعمتهايي بهره مي گيرد و لذت مي برد، و گاه مناظر هولناكي را مشاهده مي كند و سخت متألم مي گردد و فرياد مي كشد(4) لذايذ و عذاب هاي برزخي نيز به جسم مثالي تعلّق مي گيرد.

پي نوشت ها:

1. ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 5 ص 463.

2. حسين علي منتظري، درسهايي از نهج البلاغه، ص 110 از انتشارات حزب جمهوري اسلامي.

3. سفينه البحار، شيخ عباسي قمي، ج 1، ص 536 ماده روح، مجمع البحرين، ج 2، ص 239، ماده روح.

4. ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 5 ص 426.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.